ДОСТУПНІ РЕСУРСИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ Е-ПОСЛУГ
Можливість надання адміністративних послуг в електронній формі передбачена Законом «Про адміністративні послуги». Основним засобом отримання електронних адміністративних послуг має стати Єдиний державний вебпортал електронних послуг «Портал Дія» (далі — портал Дія): diia.gov.ua, а також інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування. На порталі Дія можна зареєструватися в електронному кабінеті користувача / кабінеті громадянина. Через кабінет громадянина користувачі мають можливість отримати інформацію з національних електронних інформаційних ресурсів. Наразі реалізовано можливість отримання інформації про наявну в особи нерухомість, земельні ділянки, транспортні засоби, профіль виборця. Якщо людина зареєстрована як фізична особа-підприємець, то й ці відомості є доступними. Планується, що надалі в кабінеті громадянина цей перелік інформації про особу буде розширюватися.
Окремо варто відзначити запуск мобільного застосунку порталу Дія, де вже наявна низка цифрових образів документів, які можуть надаватися особою на смартфоні через зазначений мобільний застосунок. Зокрема, в мобільному застосунку Дія доступні: посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, інформація щодо страхового поліса автомобіля, закордонний паспорт, паспорт громадянина України у формі картки, картка платника податків, довідка переселенця (ВПО), свідоцтво про народження вашої дитини, студентський квиток. Доступними є оплата штрафів за порушення Правил дорожнього руху та оплата боргів за виконавчими провадженнями. Також реалізована можливість ділитися копіями цифрових документів, перевірка дійсності цифрових документів іншої людини. Мобільний застосунок відображає ту інформацію, яка є в реєстрах. Уряд окремими постановами визначив, що е-паспорти в Дії є цифровими аналогами паперових документів.
РОЗГЛЯНЬМО ОКРЕМІ ЕЛЕКТРОННІ АДМІНІСТРАТИВНІ ПОСЛУГИ, ЯКІ ВЖЕ ДОСТУПНІ НА ПОРТАЛІ ДІЯ
З початку квітня 2020 року на порталі Дія стали доступними послуги у сфері державної реєстрації фізичної особи-підприємця (ФОП). Зокрема, в електронній формі засобами порталу Дія, фізична особа може подати заяву про державну реєстрацію ФОП, державну реєстрацію внесення змін до відомостей про ФОП та про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП. Окрім цього, під час реєстрації ФОП можна обрати спрощену систему оподаткування, або стати платником податку на додану вартість на загальній системі. Під час внесення змін до видів господарської діяльності ФОП, формується та направляється окрема заява про спрощену систему оподаткування до податкової. Адміністратор ЦНАП може користуватися окремим інструментарієм цих е-послуг при їх наданні офлайн у ЦНАП, зокрема надавати заявникам тести на обрання КВЕД та системи оподаткування для допомоги при заповненні заяв на отримання зазначених послуг.
Щоб зареєструвати ФОП на порталі Дія необхідно заповнити онлайн-форму заяви на відкриття ФОП:
https://diia.gov.ua/services/reyestraciya-fop
Після формування заява автоматично надсилається державному реєстратору за екстериторіальним принципом. У заяві можуть зазначатися відомості про обрання системи оподаткування.
Державна реєстрація внесення змін до відомостей про ФОП доступна за цією адресою:
https://diia.gov.ua/services/zminennya-danih-fop
Зокрема, можна внести зміни до інформації про громадянство, види економічної діяльності, контактну інформацію ФОП.
Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності ФОП тут:
https://diia.gov.ua/services/zakrittya-fop
Заповнення заяв на порталі Дія забере до 10 хвилин
Також на порталі Дія доступні послуги з державної реєстрації юридичних осіб, а саме реєстрація ТОВ на підставі модельного статуту та перехід ТОВ на діяльність на модельному статуті, допомога по безробіттю та інші.
Наразі на порталі Дія доступно понад 50 послуг, які надаються через інформаційні системи різних органів виконавчої влади. Перелік електронних адміністративних послуг постійно розширюється, тому потрібно відстежувати останні тенденції та новації.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 № 691 «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для реалізації прав дитини», 2020 року розпочато надання в режимі офлайн комплексної послуги «єМалятко», яка об’єднує послуги, пов’язані з народженням дитини. Вона передбачає можливість отримати під час державної реєстрації народження дитини та її походження ще вісім пов’язаних послуг. Указана послуга може надаватися в пологових будинках, ЦНАП, ДРАЦС. Заява на комплексну послугу «єМалятко» формується адміністратором послуги за допомогою програмного забезпечення порталу Дія та після її підписання заявником реєструється в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян.
Окрім цього, надання окремих е-послуг було реалізовано через окремі портали та вебресурси міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.
До таких вебресурсів належать:
Електронний кабінет платника податків
Державна податкова служба України одна з перших в країні розпочала розвивати електронні послуги та сервіси. Через цей кабінет фізичні та юридичні особи можуть надавати податкову звітність, листуватися з податковими органами, отримувати актуальну інформацію про стан розрахунків з бюджетом тощо.
Публічна кадастрова карта
Щоб оформити замовлення через Публічну кадастрову карту, треба лише вибрати потрібну земельну ділянку, пройти електронну ідентифікацію, заповнити запит і, якщо послуга платна, оплатити її вартість онлайн.
Зокрема, доступними є такі е-послуги:
— витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Це одна з найбільш запитуваних адміністративних послуг в е-формі. Заявник може отримати електронний примірник витягу та забрати виготовлений витяг у найближчому вибраному ЦНАП;
— витяг про нормативну грошову оцінку землі;
— інформація про право власності та речові права.
Портал електронних послуг Пенсійного фонду України
На цьому порталі є можливість ознайомитися з електронною пенсійною справою, отримати дані з Реєстру застрахованих осіб, звернутися до органів Пенсійного фонду України тощо.
Портал електронних сервісів Мін’юсту (платформа «Онлайн-будинок юстиції»)
https://online.minjust.gov.ua/
Замовникам пропонуються окремі е-послуги з реєстрації бізнесу та громадських організацій, отримання документів з державних реєстрів Міністерства юстиції України; повторна видача документів тощо. Мін’юст також організував функціонування вебпорталу «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» (https://dracs.minjust.gov.ua), через який громадяни можуть подати заяву для отримання відповідної послуги (крім державної реєстрації народження та смерті, де є можливість лише попереднього запису на приймання) із застосуванням КЕП фізичної особи або без його застосування з обов’язковим підписанням заяви після її подання у відділі ДРАЦС.
Електронний кабінет водія
Через цей кабінет доступними є електронні сервіси Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України, зокрема щодо індивідуальних номерних знаків, уточнення даних у реєстрі посвідчень водіїв, уточнення даних у реєстрі свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу, відновлення та обміну посвідчення водія. Також на цьому сервісі можливо отримати довідку про відсутність судимості.
Також є й інші вебресурси органів виконавчої влади, на яких можна отримувати е-послуги. Наприклад, Транспортний портал електронних послуг (https://etransport.gov.ua/) тощо. Е-послуги доступні й на вебресурсах окремих органів місцевого самоврядування. Особливо це актуально щодо адміністративних послуг, які надаються в рамках власних повноважень цих органів. Заслуговують на увагу локальні е-рішення, реалізовані в Івано-Франківську, Кременчуці, Харкові, Львові, а також інших містах.